Min nye venn - mat!

Jeg skrev for noen dager siden at PT-Nils hadde sådd noen nye tanker i hodet mitt. Han stilte et spørsmål som fikk meg til å virkelig tenke igjennom mitt forhold til mat.

Mitt forhold til trening har jeg god kontroll på. Jeg har trent med verdens beste PT i over to år. Jeg har fått gode svar fra Nils på alle de hundre tusen spørsmålene jeg har stilt. Og jeg har allerede lært en hel masse gjennom mine egne PT-studier.

Jeg har god kontroll på min egen mentale balanse; jeg er lykkelig, jeg elsker meg selv, jeg er min egen bestevenn og har lagt depresjon og humørsvingninger bak meg.

Jeg ser på veien fra feit og fæl til fit og lykkelig som en tredelt vei. Det handler om:

  • Treningsglede

  • Mental balanse

  • Sunne matvaner


Jeg har altså en stund hatt god kontroll på de to første. Forholdet til mat har vært - tja, vi var i alle fall ikke bestevenner. Det var vel hva man kan kalle anstrengt! Jeg hadde mye kunnskap om mat, næringsstoffer, kalorier og alt det der. Men jeg gjorde allikevel mye rart. Jeg pleide å regne ut hvordan jeg kunne få plass til sjokolade innenfor dagens kalorimål. Hvorfor? Tja, jeg tenkte i alle fall ikke på hva maten gjør for kroppen. Jeg var nok redd for mye mat også! Redd for å legge på meg hvis jeg spiste enkelte ting. Mat hang sammen med følelser.

Det gjør det plutselig ikke lenger! Nå er jeg plutselig mer opptatt av hva maten gjør for kroppen min. Hva trenger kroppen min for å leve det livet jeg lever? Hva trenger kroppen for å henge med i en så aktiv hverdag? Hva trenger kroppen for at jeg skal fortsette framgangen på trening? Hva gjør en sjokoladebolle på bensinstasjonen for kroppen min? Hva gjør et grovt rundstykke med makrell for kroppen min? Hva har kroppen min bruk for nå? (Ikke hva har jeg lyst på nå?).

Skal jeg fortsette å være bestevenn med min egen kropp vil jeg jo gjerne behandle den bra! Man vil jo det beste for sine venner, ikke sant??

Maten er nå min venn! Og jeg er i ferd med å skaffe med god kontroll på det siste punktet på lista!

Og igjen; kan jeg kan du!

 

[caption id="attachment_1217" align="alignnone" width="750"]
Grønnsaker og dip! (Gresk/tyrkisk yoghurt/kesam)[/caption]

[caption id="attachment_1199" align="alignnone" width="743"]
En god fordeling av karbohydrater, fett og proteiner![/caption]

[caption id="attachment_1178" align="alignnone" width="750"]
Et sunt og godt mellommåltid![/caption]



Liker