Moro og muskler med markløft!

Markløft! Deadlift! Wormlift! Kjært barn har mange navn!

Markløft regnes som en av "de tre store" øvelsene. De tre øvelsene som"alle" gjør, som "alle" har en mening om, og som "alle" har en pers de skryter av i! Og hvis du skulle lure så er de andre to knebøy og benkpress!

Jeg synes markløft er kjempegøy! Det er "lett" å løfte tungt! Og det å løfte tungt er alltid godt for mestringsfølelsen! Det er en øvelse som regnes som en rygg-øvelse, men den er så mye mer enn det. Du bruker bein og til og med fingrene dine. Har du prøvd så har du kjent at du bruker mer enn bare ryggen. En deilig øvelse!

 

Hvorfor trene markløft?

  • Det er en øvelse som bygger muskelmasse og styrke. Markløft setter krav til stort sett hele kroppen, fra hendene som griper stanga, til foten. Bare se på bildet under og oversikten over hvilken muskulatur som er involvert. Alle de store muskelgruppene er altså enten involvert direkte i løftet, eller er med på å stabilisere kroppen underveis.


  • Du får bedre holdning også fordi du trener baksiden av kroppen din. Baksiden vår er ofte underutviklet, i alle fall underaktivert. Vi sitter for mye! Markløft er på mange måter en bevegelse ut av denne sitteposisjonen og vil dermed kunne bidra til å motvirke belastningen vi påfører kroppen vår gjennom å sitte store deler av dagen.

  • Det er skadeforebyggende. Evnen til å utvikle stor kraft i hoftepartiet og samtidig holde en strak rygg vil kunne bidra til å holde både ryggen din og knærne dine friske. Ved å bruke flerleddsøvelser som knebøy, markløft, benkpress, skulderpress og pull-ups vil man i større grad trene på bevegelser i stedet for muskler, noe som kan forebygge og utjevne muskulære ubalanser. Dette vil igjen kunne forebygge skader da du hindrer at spesifikke muskelgrupper blir dominerende eller henger etter. Evnen til å utvikle styrke og stabilitet i korsryggmusklene i nøytral stilling er også en viktig faktor for å forebygge ryggplager.

  • En overlegen øvelse for kjernemuskulaturen, i følge forskning.

  • Markløft har en reel overføringsverdi til hverdagen da det styrker din evne til å plukke opp tunge ting fra gulvet. Å bli sterkere i markløft vil også ha en stor overføringsverdi for andre øvelser du gjør da det er så mange muskelgrupper som blir sterkere.

  • Utførelse av markløft vil hjelpe deg til å utvikle et sterkt og effektivt grep. Underarmene og hendene dine vil kunne utvikle seg etter hvert som du øker vektene, og denne styrken er nyttig og overførbar i forhold til andre styrkeøvelser og i hverdagen generelt.

  • Markløft bygger muskelmasse over hele kroppen. Ved å ha en høyere andel muskelmasse vil du forbrenne mer gjennom hele dagen.

  • Det er vanlig å skille mellom vanlig markløft og sumo-markløft.


Her er noen bilder av meg på Family som gjør både vanlige markløft og sumo-markløft.



Liker

Kommentarer