Overvekt og slanking blandt unge

Når jeg var yngre var jeg overvektig. Nå kan man si jeg hadde valpefett, men det var utrolig mye valpefett i såfall!

Det er vanlig at man har litt ekstra på kroppen når man er et barn, det ligger på en måte i genene at vi skal kunne ta til oss næringsstoffer lett, slik at man vokser best mulig når man er ung.
Allikevel er det lett å se forskjellen på en som har litt ekstra valpefett og en som er direkte overvektig.
Et av problemene er når inntak av mat overstiger forbruket av energi.

Barn skal være veldig aktive og kan derfor innta mye mat, men når noen som er inaktiv og sitter hjemme og spiller dataspill eller ser på TV, og da spiser det samme som en som spiller fotball 3 ganger i uken, hopper på trampoline og leker med pinner ute i skogen i fritiden, da er det stor sjanse for å legge på seg.

Et annet problem kan være lite inntak av fiber og sunn mat, som igjen holder forbrenningen oppe.

For eksempel: en jente på 15 år ønsker seg flat mage fordi en i klassen har det. Hun dropper frokost.. Spiser en banan på skolen fordi "frukt er jo sunt?" (Frukt er sunt- men kanskje ikke lurt å velge den mest energirike frukten når man skal ned i vekt..)
Deretter spiser hun en liten slant til middag når hun kommer hjem.. Det eneste hun får i seg er noen poteter og litt oppskåret tomat. Sent på kvelden blir hun kjempe sulten "nå har jeg nesten ikke spist i hele dag, da går det fint å få i seg en eller to skiver brød med ost eller kanskje nutella, siden jeg har vært så flink"
Det denne jenta ikke vet er at forbrenningen hennes dumper rett ned når hun ikke spiser

Før legge tid, når forbrenningen er på sitt laveste (hun har allerede lav forbrenning i utgangspunktet) så spiser hun energirik mat; karbohydrater og fett. Som da kun vil legge seg på kroppen..

Det er mange som går i slik tankegang- jo mindre man spiser jo slankere blir man.. Dette er faktisk helt feil! Jo mindre man spiser jo lavere forbrenning får man.
Jeg husker jentene på ungdomsskolen skulle slanke seg på frukt.. Og hun ene besvimte faktisk midt i timen.
Det jeg vil frem til er at vekt nedgang ikke alltid er som man skal tro.. Ja det er et regnestykke, med kalorier inn og ut.. Men i tillegg til det må man legge "riktig ved" i ovnen for at det skal brenne lenge nok! Altså tilføre kroppen med næring slik at den ikke blir usikker og faktisk bremser ned forbrenningen

Det handler faktisk mest om å spise RIKITG MAT om man skal holde vekten nede i etterkant også!

[caption id="attachment_1178" align="alignright" width="238"]
Et sunt og godt mellommåltid![/caption]

[caption id="attachment_1179" align="alignleft" width="263"]
En sunnere fredags snacks![/caption]

[caption id="attachment_1180" align="alignright" width="230"]
Du kan kose deg hver dag.. men hva er kos for deg?[/caption]

 

 



Liker

Kommentarer