Ukas høydepunkt - Nilsepizza!

Hver eneste fredag spiser vi hjemmelagd pizza! Det har vi gjort i "alle år". Så sant det ikke er julaften eller 17. mai. Det er de eneste to unntakene! Men hva skulle jeg gjøre når jeg skulle endre på kostholdet? Var pizza hver fredag innafor?

Løsningen ble en oppskrift fra PT - Nils! (Derav navnet Nilsepizza). Jeg har endret litt og tilpasset litt, men her er oppskriften nå:

 

Nilsepizza

Deig:

25 g gjær

2,5 dl vann

1 egg (for ekstra proteiner)

2 ss kaldpresset olivenolje

Tilsammen 6 dl mel. Her bruker jeg det jeg har av grovt mel. Som regel blir det 3 dl havremel og 3 dl sammalt grov hvete. Det er bare å blande alle ingrediensene med en skje/sleiv for hånd.

Fyll:

Litt ketchup (uten sukker)

Magreste gulosten jeg har.

Kylling/kyllingkjøttdeig

Ren skinke

Purre, rødløk, paprika og hva jeg ellers måtte ha av grønnsaker.

Deigen blir ganske klissete. Jeg klemmer den ut på et bakepapir før jeg tar på fyllet. Jeg steker den i ca 20 minutter på 225 grader. Hele pizzaen inneholder ca 2200 kcal. Jeg lager ofte bare en halv porsjon, selv om flerre og flere i familien nå velger denne varianten!

Og er jeg veldig heldig er det igjen en bit til frokosten i morgen!
 

 



Liker

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229